maanantai 15. helmikuuta 2010

Helmikuun manifesti: ammattikorkeakoulut alueensa vaikuttajia ja kouluttajia

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE julkaisi perjantaina autonomisen helmikuun manifestinsa. Manifesti on maltillinen mutta painava kannanotto ammattikorkeakoulujen tulevaisuuteen. Otsikko sen jo kertoo: Malttia korkeakoulu-uudistukseen, aluekorkeakoulut mahdolliseksi.

Olen toiminut ammattikorkeakoulun opettajana yli 15 vuotta. Rinnalla olen ollut yhdeksän vuoden ajan myös taidekorkeakoulun opettajana. Olen katsellut koulutusmaisemaa sekä ammattikorkeakoulun että yliopistostatuksen ansainneen korkeakoulun toimijana. Näköalat ovat milloin huimanneet, milloin kiehtoneet. Molemmat työpaikat ovat innoittaneet, tärkeimpänä innoittajina opiskelijat ja kollegat. Molemmat ovat tarjonneet mahdollisuuksia myös kehitellä pedagogisia käytänteitä. Olen kollegojeni kera saanut ideoida, kokeilla ja kehittää työtapoja.

Tiede- ja ammattikorkeakoulujen työnjako on perusteltu, ja mielestäni siitä tulee pitää kiinni. Tiedekorkeakouluissa keskitytään perustutkimukseen, ammattikorkeakouluissa alueelliseen toimintaan niin kouluttajina kuin kehittäjinäkin (innovointi ja soveltava tutkimus). Näitä kahta korkeakoulumuotoa on turha nähdä toistensa syöjinä tai reviirinvaltaajina.

Manifestissaan amk-rehtorit huomauttavat, että "Suomen tutkimusvolyymistä 70 prosenttia tehdään yrityksissä, joiden tätä toimintaa hoitavasta henkilöstöstä 53 prosenttia on saanut bachelor-tason tai sitä alemman koulutuksen." Tämän tiedon mukaisesti vähintään kolmannes Suomen tutkimus- ja kehitystyöstä on alemman korkeakoulututkinnon suorittaneiden tekemää. Heidän kouluttajikseen ja valmentajikseen tarvitaan ammattikorkeakouluja ja niiden osaavaa asiantuntijajoukkoa.

Manifestin kieli on tyypillistä amk- ja korkeakoulujargonia. Yhdessä kohdin herkistyin poimimaan myös ilmaisukaunokaisen hallinnollinen himmeli: "Ammattikorkeakoulujen mukaan pelkkään korkeakoulujen määrään tuijottaminen johtaa kuitenkin helposti keinotekoisiin pakkoratkaisuihin, jotka luovat vain hallinnollisia himmeleitä, joilla ei ole todellista merkitystä kehitettäessä korkeatasoista koulutusta sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa."

Onneksi tekstissä ei käytetty ilmaisua kehittämisen ketterä veturi, vaikka jo kliseeksi tullut innovaatio siinä taajaan vilahtikin. Jargon ei sentään pystynyt peittämään tärkeää asiaa, siitä kiitos.

Ei kommentteja: