Viikko alkoi työelämän tekstityöpajan aloitustapaamisella. Pienryhmämme virittäytyi oman työtekstin laadintaan suunnittelusta julkaisukelpoiseen tekstiin. Tekstilajin sai jokainen valita itse. Ohje ja esite saivat suosiota, joten lähiviikkoina nähtäneen versioita tosikäyttöön tarkoitetuista ohjeista ja tuote-esitteistä.
Ohjeen mukaisesti yritti kotiväkemmekin toimia viime viikolla, kun piti saada kannettavan tietokoneen mokkula-wekkula toimimaan. Ajattelin suoraviivaisesti, että ei muuta kuin ohje esille ja toimimaan.
Kuinkas kävikään? Mies ja minä koetimme kerta toisensa jälkeen - ohjeen mukaisesti - vaihe vaiheelta päätyä onnelliseen lopputulokseen. Turha vaiva. Jokainen yritys päättyi näytölle pelmahtavaan ilmoitukseen "Error". Tavailimme ohjetta, etsimme vianmäärityskohdasta lisäoppia - tuloksetta.
Päätimme viimein, että yritykset saavat siltä erää riittää ja että pitää ilmeisesti ottaa yhteys "asiakaspalveluun" (pelkkä ajatuskin tuskastutti). Ohjetta selatessani ohjeen lopusta putosi irtosivu, joka johdatti onneen. Siinä ohjeistettiin, miten toimia tilanteessa, johon olimme joutuneet. Olivat näköjään joutuneet jotkut muutkin samaa ongelmaa pähkäilemään, koska ohjetta oli julkaisun jälkeen näin täydennetty irtosivulla.
Itse ohje oli aika vaikeaselkoinen. Toiminta oli kyllä vaiheistettu loogisesti, ja ohjeessa käytettiin kehotusmuotoja. Mutta sanasto oli kovin teknistä, siis maallikon (tai nettisukupolveen kuulumattoman nettituristin) hankala ymmärtää. Tai ehkä asiakas on tosiaan aasi-akas, ainakin näppärien ohjenikkarien mielestä.
Toimivan ohjeen laadinta on taitolaji. Sitä paitsi ohje kannattaa testata ennen kuin sen julkistaa.
Vanhan kirjasuomen sanakirja 10 vuotta verkossa
11 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti