perjantai 2. lokakuuta 2009

Äidinkielen kurssin aloitushuumaa

Aloitin tänään äidinkielen kurssin taideopiskelijoiden kanssa. Kurssin nimi todellakin on Äidinkieli (3 op). Ei varmaan kovin myyvä nimi. Painopiste on asiantuntijan kirjoitustaidoissa ja niiden harjaannuttamisessa.

Kurssilaisten joukossa oli sivistynyt herrasmies, tohtori ja kolminkertainen maisteri. Itse asiassa hän on alansa professori, mutta hän sivistää itseään yhä myös eläkkeellä ollessaan. Siinä meille oiva esimerkki ihmisestä, jossa säilyy ja kehittyy halu oppia uutta.

Toivoisin, että itse pystyisin olemaan samanlainen vierivä kivi. Muutenkin hänen altis asenteensa kelpaa esimerkiksi aikamme ikävystyneille ja kärsimättömille ihmisille. Hän elää vahvasti tätä päivää ja on elämää - myös kirjoittamista - kohtaan utelias, halukas oppimaan uutta ja koettelemaan vanhaa. Olen iloinen siitä, että saimme kohdata. Kohtaaminen valaisi koko päivän.

Pohdimme tänään kirjoittamisen merkitystä, vaikeuksia ja keinoja voittaa nuo vaikeudet. Tarkastelimme mielekästä työtapaa ja kirjoittamisen apukeinoja. Ensi viikolla päästään kokeilemaan niitä: silmukointia, kuutiointia, vapaata kirjoittamista. Tunnen olevani jonkinlainen matkasaarnaaja ja iloitsen tehtävästäni.

Silmukointi on näppärä tapa ottaa tekstin aihe haltuunsa. Se sopii mainiosti aiheen rajaukseen ja kirjoittamisen vauhdittamiseen. Homma etenee näin:

  1. Kirjoita aiheesta vapaasti, pysähtelemättä ja kritiikittä sivun verran. Lue tuotos ja valitse siitä kiinnostavin tai tärkein asia.
  2. Kirjoita siitä taas sivun verran samaan tapaan. Valitse taas kiinnostavin tai tärkein asia.
  3. Kirjoita siitä taas sivun verran jne.
  4.  Toista, kunnes aihe on tarpeeksi rajautunut.
Kuutiointiin palaan tuonnempana. Vapaa kirjoittaminen sujuu tähän tapaan:
  1. Kirjoita aiheestasi vapaasti, pysähtelemättä ja kritiikittä 15–20 minuuttia.
  2. Keskity saamaan esille ideoita ja ajatuksia.
  3. Älä muuta, älä poista. Anna mennä.
  4. Unohda kielenhuollon normit ja tiukka loogisuus.
  5. Anna aiheesi viedä mutta pysy aiheessa.
Oikeastaan edellä olevassa oli kyse vapaasta, kontrolloidusta kirjoittamisesta. Siitä tekee kontrolloidun se, että aihe on edes jollakin tavalla tiedossa.

Huomenna tapaan oman opinahjoni aikuisopiskelijat. Päivän teemana on tutkimusviestintä. Ryhmän opiskelijat ovat aloittamassa opinnäytetyötään. Toivon voivani auttaa heitä omalta osaltani - tekstinohjaajana ja kirjoittamiseen rohkaisijana. Aion mainostaa heille muun muassa Kielijelppiä.

Ei kommentteja: