tiistai 8. joulukuuta 2009

Kasvatustiede- ja hallintoslangi ellottaa

Sinikka Yli-Koski kirjoittaa Opettaja-lehden numerossa 49/2009 kyseisen lehden jutusta, jonka otsikkona oli "Opetustoimessa päivähoito saa kasvatuksellisen identiteetin". Yli-Koski höystää mielipidekirjoituksensa juttusitaateilla, joiden luulisi herättelevän paatuneimmankin kielen pahoinpitelijän parempaan kielielämään. Kiitokset hänelle!

Tässä Yli-Kosken herkkupoimintoja kasvatustiede- ja hallintoslangin noutopöydästä:
  • "Sosiaalitoimessa perustehtäväpuhe nousee paljolti päivähoitoinstituution ja sosiaalipalvelua käyttävien vanhempien näkökulmasta. Sosiaalitoimessa on pinnalla puhe työn resursseista."
  • " Perustehtäväpuhe on kasvatustyön sisällöllisten asioiden pohtimista lapsiasiakkaan näkökulmasta."
  • "Selkeimmin muutoksentekijöinä uudessa hallinnossa ovat johtavat virkamiehet ja päivähoitoyksiköiden esimiehet."
    Taidatkos sen epäselvemmin sanoa. Jutun lukijaryhmänä olivat lehden lukijat eli opettajat eli kasvatuksen ammattilaiset. Mutta ovatko he(kään) noin elämästä ja elävästä kielenkäytöstä vieraantuneita? Tokkopa.

    Vielä yksi makupala samasta jutusta:
    • "Kasvatus- ja opetustehtävän kautta rakentuva hallinnointi opetustoimessa on kirkastanut varhaiskasvatuksen ja lapsen merkitystä perustehtävän keskiössä."
    Kantakaa vastuunne, kirjoittajat. Eihän tämmöistä kestä kukaan täyspäinen.

    Ei kommentteja: