Päivä alkoi katsauksella viestinnän suunnitteluun, seurantaan ja arviointiin. Opiskelijat keskustelivat ja peilasivat tietoperustaa tapausesimerkkiin, joka oli oman opinahjon sisäinen viestintä. Tunnin työskentely tuotti perustellun analyysin esimerkkeineen ja tukun kehitysideoita.
Päivän varsinainen clou oli asiantuntijatyöpajojen työskentely. Ryhmät olivat saaneet valmistella pajaansa muutaman viikon, verkon viestintäfoorumeita hyödyntäen. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa asiantuntijavetoinen työpaja valitusta työyhteisön viestinnän teemasta. Päivän teemoja olivat kriisiviestintä sekä profilointi (yrityskuvan rakentaminen viestinnän keinoin) ja maineenhallinta.
Työskentely eteni siten, että ryhmät valmistelivat teemastaan noin 20 minuutin pituisen asiantuntija-alustuksen, joka ei saanut olla luento. Alustuksen tueksi piti tuottaa tukiaineistoa, jota sai olla enintään 2 x A4 sekä alustusta havainnollistava mahdollinen verkkomateriaali (esim. diat, videot). Lisäksi ryhmien tuli ideoida teemaan liittyvä kehittämistehtävä, jota läsnäolevat ratkoivat pajan vetäjien johdolla.
Oli ilo olla todistamassa pajatyöskentelyä, jossa näkyi ja kuului innostunut ote ja asiaan perehtyneisyys. Siinä oli tekemisen tukevaa otetta.
Kyselin kurssilaisilta lopuksi, mitä he olivat mielestään oppineet työyhteisön viestinnästä. Näin he vastasivat:
- viestinnän tärkeyden työyhteisön toiminnassa
- viestintäkanavien ja -foorumeiden monipuolisuuden ja niiden suunnitellun, harkitun käytön
- tiedonhankintaa
- ryhmätyötaitojen hioutumista
- uusia keinoja, joita voi itsekin hyödyntää
- kokonaisnäkemystä
- kriisiviestinnän tärkeyden
- erilaisia työkaluja viestinnän suunnitteluun, tekemiseen ja seurantaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti