Kaksikymmentä sihteerin ammattitutkinnon suorittajaa ahtautui eilen pikkuruiseen luokkatilaan jäsentämään kanssani tietoa kirjoittamisesta sekä tekstin- ja kielenhuollosta. Heitä odottaa tutkintotehtävien suma. Tutkintotehtävin he osoittavat arviojille, että sihteerikokelaat ovat ammatillisesti päteviä ja elinikäisen oppimisen sisäistäneitä ihmisiä.
Alkuperäisestä suunnitelmasta jäi uupumaan kolme tuntia, joille oli muuta käyttöä. Yksi meni siihen, että ratkottiin tutkinnon suorittamisen käytännön kysymyksiä. Se oli tarpeellinen osio. Kaksi tuntia oli osallistujien organisaation sisäisiä juttuja. Näiden kahden teeman välissä otimme selvää, mitä kirjoittaminen järjestelmällisenä työtapana on. Tutkailimme myös tiedotetta ja raporttia tekstilajeina sekä keskustelimme vilkkaasti sähköpostiviestinnästä ja intrasta.
Kielenhuoltoa hipaistiin hyvin kevyesti. Pilkkusääntöjen hartaan tankkauksen sijaan porukka avasi pienryhmissä tutkintotehtävänannon nimeltä Oman ammattitaidon kehittämissuunnitelma. Tuo kolmen vartin keskittynyt tuumailu oli takuulla hyödyllisempää kuin saman ajan vietto kielenhuollon normeja kertaillen. Kielenhuollon opiskeluun he saivat aineistoa ja tehtäviä.
Kieltämättä hiukan yllätyin, kun joku mainitsi, että joutuu yhä opettamaan työyhteisönsä jäsenille, miten meiliin saa liitteen. Intrakaan ei ollut organisaatiossa kaikille tuttu. Some-intoiluun saattaa olla vielä vähän matkaa, jos Web 1.0:kin on vielä hakusessa.
Päivä oli intensiivinen, hiostava ja hauska :)
Vanhan kirjasuomen sanakirja 10 vuotta verkossa
1 päivä sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti