maanantai 22. maaliskuuta 2010

Mainonnan ja mainoskielen tutkailuviikot

Illalla aloittelemme aikuisopiskelijoiden kanssa mainonnan ja mainoskielen tutkailuviikot. Tästä illasta toukokuun puoleenväliin vietämme aikaa mainoskielen kurssilla, verkossa toimien. Työt tehdään tutkivin ja kehittävin ottein, toiminnallisesti. Tutustutaan markkinoinnin ja markkinointiviestinnän blogeihin, tehdään haastattelumenetelmää soveltaen kenttätyö ja suppeahko mainoskielen projekti. Jokainen tehtävä raportoidaan suullisesti ja kirjallisesti.

Olen linkittänyt verkkoalustan työtilaan monta blogia täkyksi ja oletan, että opiskelijoilta tulee täydennystä. Siellä ovat jo odottamassa mm. markkinointiviestintäyritys Zeeland Society, Janne Kaupin Loippari, Jari Parantaisen Gurumarkkinointi ja Katleena Kortesuon Ei oo totta. Myös yritysten blogeja on tarjolla, esim. Scription valikoima.

On havainnollista ja innostavaa tutustua erilaisten kirjoittajien blogeihin ja selvittää niiden avulla asiantuntijoiden näkemyksiä esimerkiksi mainonnan eri muodoista. Ne inspiroikoot pohtimaan, miksi yritykset ja yhteisöt bloggaavat ja mitä markkinointia tukevia tehtäviä blogeilla voikaan olla.

Kenttätyön ideana on saada haastattelemalla ajankohtaista ja case-perustaista tietoa yrityksen tai non-profit-organisaation mainonnasta jostakin rajatusta näkökulmasta tarkasteltuna. Rajattua teemaa on tarkoitus käsitellä myös lähteitä hyödyntäen: kenttätyön aineistoa suhteutetaan tietoperustaan. Teemana voi olla vaikkapa viraalimarkkinointi, suoramainonta tai sosiaalinen media yrityksen tai non-profit-organisaation mainonnassa.

Projektityössä opiskelija tekee pienimuotoisen mainostekstien valikoiman jollekin todelliselle toimeksiantajalle. Toimeksiantajan tarpeet ja toiveet selviävät - toivottavasti - alkuneuvottelussa, jossa opiskelija sopii teettäjän kanssa, mitä tekstejä tekee. Joku voi tarvita suorakirjeen, toinen myyvän nettitekstin, kolmas yritys- tai tuote-esitteen.

Kurssilla myös keskustellaan pienryhmissä ja yhteisesti. Aloitamme WebEx-istunnolla, mikä hiukan jännittää, koska en ole aiemmin käyttänyt tätä virtuaalista kokous- ja neuvottelupalvelua. Onneksi läsnä on assistentti, joka voi oikoa hölmöilyni ja vastata asiantuntemattomiin kysymyksiini ;)

Aihe on koettu kiinnostavaksi ja on sikälikin hauska, että aineistoa on ympäristö pullollaan. Havainnoitavaa, analysoitavaa ja arvioitavaa riittää. Perinteiset käsitykset mainonnasta ovat murroksessa. Oppikirjoissa sanotaan, että mainonta on maksettua, tunnistettavan lähettäjän harjoittamaa viestintää, jonka tarkoitus on johtaa tuotteen tai palvelun ostopäätökseen.

Maailma on totisesti  muuttunut: läheskään kaikki mainonta ei ole maksettua eikä lähettäjää voi aina tunnistaa. Mediamainonnassa käytetään maksettua, omaa ja ansaittua mediaa; suoramainonta voi olla perinteistä mutta yhä useammin sissimarkkinoinnin tunnusmerkit täyttävää, ambient-mainontaa. Mainonnan maailma on monisyinen ja -muotoinen. Taitavasti käytetty mainoskieli tekee uteliaaksi, vetoaa järkeen ja tunteeseen, parhaimmillaan oivalluttaa ja ilahduttaa - tai ärsyttää.

Onko mainonta kuollut tai kuolemassa? Tuskin. Jotkut kuitenkin ovat sitä mieltä, ehkä tahallaan provosoivasti, että mainonta on menneen talven lumia. Heihin kuuluu Niken markkinointijohtaja Simon Pestridge, joka on sanonut näin:

“We don’t do advertising any more. We just do cool stuff… It sounds a bit wanky, but that’s just the way it is. Advertising is all about achieving awareness, and we no longer need awareness. We need to become part of people’s lives and digital allows us to do that.”

Lisää Pestridgen näkemyksistä voi lukea markkinointiviestintäkonserni Zeeland Societyn blogista.

2 kommenttia:

Katleena kirjoitti...

Tiina, kiitos blogini linkittämisestä verkkotyötilaanne!

Jos joku opiskelijoista haluaa tehdä projektityönsä minun firmalleni, niin minuun voi ottaa yhteyttä katleena(wot)iki.fi. :)

Tiina Airaksinen kirjoitti...

Katleena, elävä elämä tarjoaa hyvää tutkailtavaa mm. blogeina. Linkitän mielelläni sellaista aineistoa, jonka oletan palvelevan tarkoitusta. Monesti ne ovat antoisampia kuin esim. oppikirjat (tai toimivat niitä rikastavina lähteinä).

Kiitos toimeksiantovinkistä - taidanpa panna tarjolle.

Illan WebEx-kokemus eli kurssin aloitus oli hassu ja hämmentävä. Kun on ekaa kertaa asialla, ei viitsi kauheasti kokeilla erityistoimintoja. Pimeässä kopissa oli outoa istua puhumassa ihmisille, joita ei nähnyt. Kehittyneempi käyttäjä osaisi aktivoida osallistujat ihan toisella tavalla. Jostain vain täytyy aloittaa ;)